HPMblog

trening – dieta – zdrowy styl życia

wtorek

16

Luty 2016

2

komentarzy

Szacun panie Pilates

Napisała: , w kategorii: trening

Szanuję każdą formę aktywności fizycznej, co nie oznacza, że każdą lubię. Preferuję zajęcia indywidualne, stronię od grupowych i jako instruktorka, i jako uczestnik. Nie oznacza to jednak, że nie korzystam, ale warunek jest jeden: zero układów! Nie widzę siebie na Zumbie, stepie i innych systemach treningowych opartych na powtarzalności ruchów. To po prostu nie moja bajka. Nie potrafię skupić się na jednoczesnym zapamiętywaniu układu choreograficznego i skupieniu na wykonywanych ćwiczeniach (wykonywanym ruchu). Lubię z kolei zajęcia wykorzystujące ciężary, kettle bells, trx, Tabatę, HIIT oczywiście i jogę, i pilates.

Tym ostatnim zauroczyłam się już dawno, ale traktowałam jako trening uzupełniający do treningu siłowego, głównie po to, by wzmocnić gorset mięśniowy.Po pewnym czasie widziałam zależność między regularnym ćwiczeniem pilatesu a jakością (siłą) w treningu siłowym czy biegowym. Mój szacunek do tego rodzaju treningu rósł z każdym kolejnym miesiącem, aż stał się trochę moją obsesją. Dziś uważam, że bez rozciągania i systematycznego wzmacniania mięśni głębokich nie ma co zabierać się za jakikolwiek trening.

Joseph Pilates stworzył ten system ćwiczeń w latach 20-stych ubiegłego wieku, głównie po to, by polepszyć swój stan zdrowia, ale dopiero w latach 90-tych wykonano badania potwierdzające rolę mięśni głębokich w stabilizacji kręgosłupa. Dlatego też pilates uznaje się za metodę profilaktyczno-leczniczą i często zalecaną jako forma rehabilitacji, zwłaszcza u osób z problemami kręgosłupa.

Podstawowe zasady pilatesu to:

Centering (stabilizacja centrum)

Kontrola ruchów ciała

Precyzja

Płynność ruchów

Koncentracja

Kontrola oddechu

W tej metodzie najważniejsza jest precyzja ruchów. Nie chodzi o ilość ćwiczeń, serii, powtórzeń a o dokładność. Każdy ćwiczy w swoim tempie i w takim zakresie, na jaki pozwalają uwarunkowania fizyczne. Nie chodzi tu o dążenie do osiągnięcia sylwetki idealnej, a o sylwetkę naturalną i zdrową. Smukłe ciało z naturalnie zarysowanymi mięśniami – tak wyglądają trenerki pilatesu 🙂

Regularne treningi pozwolą Ci:
* poprawić zakres ruchów
* uelastycznić ciało
* rozciągnąć mięśnie przykurczone i wzmocnić osłabione
* poprawić równowagę
* poprawić koordynację nerwowo-mięśniową
* wyprostować sylwetkę
* zrelaksować się!

Wieloletnie uprawianie pilatesu może też wydłużyć sylwetkę nawet o parę centynetrów (rozciągnięcie kręgosłupa, mięśni i stawów).

Nie rozstanę się już z ćwiczeniami pana Pilatesa! Jest to element uzupełniający moich treningów. No, nie wyobrażam sobie dźwigania ciężarów bez jednoczesnego wzmacniania mięśni przykręgosłupowych. Dodatkowo widzę korzystne zmiany w mojej sylwetce: ubyło mi trochę centymetrów, tu i ówdzie bez utraty masy mięśniowej. Te natomiast ładnie się wydłużyły. Sylwetka wyprostowała i nabrała sprężystości.

Naprawdę szacun za tak prosty, niemal bez wysiłkowy system stabilizujący. 🙂

2 komentarze

  1. Aga K-A
    • Kasia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *