HPMblog

trening – dieta – zdrowy styl życia

poniedziałek

27

Czerwiec 2016

2

komentarzy

Wody!

Napisała: , w kategorii: dieta, styl życia

Lato już wita nas u progu, a wraz z nim wysokie temperatury, czas spędzony na świeżym powietrzu, urlopy… swoboda (zwłaszcza dietetyczna). Brzmi nieźle, prawda? Dodajmy do tego alkohol i mamy problem z odwodnieniem organizmu.

Zresztą właściwe nawodnienie to nie tylko „letni” problem. Niemal każda osoba, z którą mam przyjemność pracować zaczyna od podstaw… od dobrych nawyków właśnie, jakkolwiek absurdalnie to brzmi. Przerabiam pracę u podstaw: naukę jedzenia i naukę picia.

Człowiek składa się w prawie 70% z wody
Ludzki mózg to ok 85% wody

Mówi się o piciu 2,5l wody dziennie, ale nie mówi się dlaczego. Osoby, które do mnie się zgłaszają deklarują picie… tylko że głębsza analiza pokazuje, że piją niewłaściwie. Alkohol, duże ilości kawy, czarna lub aromatyzowana herbata… i wyparcie „przecież ja cały czas coś piję”

Jednak zapotrzebowanie na wodę zmienia się w zależności od klimatu, temperatury, wysiłku fizycznego, a nawet od płci. Niewielu zdaje sobie sprawę, że może wzrosnąć nawet do 7l na dobę!

Nasz organizm nie potrafi magazynować dużej ilości wody, więc aby zapewnić właściwe jego funkcjonowanie należy pić systematycznie w małych ilościach. Po kilka łyków. W okresie letnim nie powinniśmy rozstawać się z butelką wody.

Pamiętajcie, że odwodnienie w granicach 2-3% masy ciała znacznie obniża wydolność fizyczną. Nie można więc zrobić dobrego treningu, gdy właściwie nie zadbamy o nasze nawodnienie.
Odwodnienie do 8% masy ciała oprócz obciążenia wydolności fizycznej wpływa na nasz stan psychiczny (zmniejsza się zdolność koncentracji, pojawiają bóle głowy itp).

Odwodnienie do 20% masy ciała to duże obciążenie dla organizmu. Może mieć poważne następstwa chorobowe, a nawet prowadzić do zgonu. 

Na 1,5l wypijanej wody ok 0,5l zostaje wydalone przez nasz organizm przez skórę.
0,7l wydalamy z moczem.
Pozostaje zaledwie 0,3l by przepłukać organizm (zapobiec krystalizowaniu się kwasu moczowego).
To skandalicznie mało!!!

 

Pamiętajcie, że woda:

  • Reguluje temperaturę ciała
  • Jest materiałem budulcowym (wchodzi w skład WSZYSTKICH komórek i tkanek)
  • jest niezbędna do prawidłowych procesów przemiany materii
  • pomaga oczyścić organizm z toksyn
  • rozpuszcza wiele ważnych związków chemicznych
  • jest środkiem transportu wewnątrzustrojowego (wraz z wodą wszystkie składniki pokarmowe rozprowadzane są po naszym organizmie).

Problem picia wody (nawadniania organizmu) jest przez wielu bagatelizowany. Mimo dobrych chęci i deklaracji tak często kończymy dzień z ujemnym bilansem wodnym.

Moja propozycja:
Zrób test. Zapisuj wszystkie szklanki, butelki, łyki wody, które wypiłaś w ciągu dnia. Na koniec zsumuj wszystko. Dopiero wtedy przekonasz się czy masz problem z właściwym nawodnieniem.

A jeśli skarżysz się na brak efektów treningowych, cellulit, gromadzenie wody w organizmie, problemy ze zrzuceniem wagi zacznij własnie od tego. Niewłaściwa gospodarka wodna jest przyczyną tak wielu kompleksów. Możesz to naprawić. Możesz się tego nauczyć. Pamiętaj, że w okresie letnim 2,5 l to zdecydowanie za mało!

Pij! Na zdrowie!

 

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *