Powitaj Słońce

Powitaj Słońce

Pytacie mnie od czego zacząć praktykę jogi. Tak naprawdę nie ma jednej drogi. Początków może być wiele, w zależności co Ci w duszy gra, co Cię zainspiruje, jak poprowadzi Cię nauczyciel. Jednak by nie pozostawiać tego pytania bez odpowiedzi sugeruję Powitanie Słońca po prostu. Każda z dziewczyn, z którą mam okazję trenować przynajmniej raz przerobiła ze mną tę vinyasę. Niezależnie od tego, czy ćwiczymy siłowo,  biegamy,  czy prowadzę zajęcia pilatesu i jogi, Powitanie Słońca jest sekwencją uniwersalną dla każdego.

Surya Namaskar – to jedno z najstarszych ćwiczeń. W Indiach słońce czci się w szczególny sposób – jest symbolem harmonii i równowagi, światłem duchowym. Należy więc zacząć dzień od skoncentrowania w sobie tego światła, by zachować harmonię między tym co cielesne i duchowe. Ale przede wszystkim jest to doskonała rozgrzewka i na początek dnia, i przed każdym innym treningiem. Kto choć raz przerobił Powitanie wie ile energii daje. 12 prostych ćwiczeń, 12 kroków jedna sekwencja w rytmie wdechów i wydechów a każdy fragment ciała zostaje dokładnie rozgrzany, głowa natomiast oczyszczona z wszelkich negatywnych myśli.

Korzyści jakie daje Powitanie Słońca:

– poprawia krążenie
– poprawia elastyczność stawów i ścięgien
– rozgrzewa mięśnie, przygotowując je do pracy
– reguluje oddech (pozycje przeciwdziałają sobie – naprzemiennie otwiera się (wdech) i zamyka (wydech) klatkę piersiową).
– wzmacnia kręgosłup i poprawia jego elastyczność
– przyśpiesza metabolizm,
– oczyszcza ciało z toksyn,
– masuje organy wewnętrzne
– pomaga spalić tkankę tłuszczową
– wysmukla ciało

 

Jak wykonać Powitanie Słońca?

To proste i wykonalne dla każdego, niezależnie od tego czy jesteś osobą początkującą czy aktywną fizycznie. Jedynym przeciwwskazaniem mogą być problemy z sercem (nadciśnienie) lub z oczami (duże skoki ciśnienia w trakcie wykonywania ćwiczeń). Powitanie składa się z dwóch cykli:
I. Z prowadzącą nogą prawą
II. Z prowadzącą nogą lewą

A teraz do dzieła.

Krok 1:
Tadasana (Góra)
stań prosto. Stopy złączone. Ciężar ciała rozłożony równomiernie na obu stopach. Miednica skierowana w dół. Oddychaj spokojnie. Następnie złóż ręce w pozycji modlitewnej – Namaste.

Krok 2:
Urdhva Hastasana
Z wdechem unieś ręce do góry lekko wyginając kręgosłup.

Krok 3:
Uttanasana (skon do przodu)
Z wydechem wykonaj skłon do stóp, zachowując wyprostowane plecy. Jeśli nie potrafisz dotknąć dłońmi podłogi możesz ugiąć nogi w kolanach

Krok 4:
Anjaneyasana (niski wykrok)
Z wdechem odstawiasz prawą nogę do tyłu. Otwierasz klatkę piersiową, prostujesz plecy. Podbródek lekko uniesiony. Patrzysz przed siebie.

Krok 5:
Ashtanga Namaskar
Wstrzymaj oddech! Dołącz lewą nogę do prawej. Wyprostuj pozycję – tułów w jednej linii. Staraj się odsunąć pięty jak najdalej od ciała.

Krok 6:
Ashtanga Pranam
Z wydechem opuść się w dół. Czoło, klatka piersiowa, kolana, stopy dotykają podłoża.

Krok 7:
Bhujangasana (kobra)
Z wdechem przejdź do pozycji kobry. Oderwij klatkę piersiową od maty. Dłonie ustawione na szerokość barków. Zachowaj proste plecy, barki opuszczone, łopatki ściągnięte. Podbródek lekko uniesiony – patrzysz przed siebie

Krok 8:
Adho Mukha Svanasana (pies z głową w dół)
Podwiń palce stóp i z wydechem przejdź płynnie do pozycji psa z głową w dół. W jej asanie możesz zatrzymać się na chwilę. Staraj się dotknąć piętami podłogi, unieś biodra jak najwyżej potrafisz, wyprostuj i wyciągnij kręgosłup. Wciągnij brzuch (mula bandha).

Krok 9:
Anjaneyasana 
Wdech – przenieś prawą nogę do przodu i ustaw między dłońmi – powtarzasz Krok 4

Krok 10:
Uttanasana
Z wydechem przenieś lewą nogę do przodu. Złącz obie nogi – skon do przodu
Krok 11:
Urdhva Hastasana
Z wdechem unieś się w górę zachowując proste plecy. Ręce uniesione nad głową.

Krok 12:
Tadasana 
Z wydechem opuść dłonie do Namaste.

Prawda, że proste?
Nie wyobrażam sobie mojego dnia bez jogi. Większość treningów zaczynam Powitaniem Słońca – i tu Was zaskoczę – zwłaszcza biegowych. Zwiększone ciśnienie, rozgrzanie organizmu  (mięśni i stawów), wzmocnienie core, nóg i kręgosłupa… czasem mam wrażenie, że vinyasa ta została wymyślona specjalnie dla biegaczy.

Zresztą nieważne czy jesteś, czy nie jesteś w ruchu. A szczególnie gdy prowadzisz siedzący tryb życia. Wstań z kanapy i zrób Powitanie Słońca. Kto wie? Może odmieni się Twoje życie?

powitanie słońcaJeśli jeszcze Was nie przekonałam do tej praktyki, to zajrzyjcie koniecznie do Gabrysi z bloga Dom na dobre. Znajdziecie tam kilka kolejnych powodów, dla których warto to zrobić:
>>> Powitanie słońca – energia na płaski brzuch

 

 

 

 

 
Piszę dziś o Powitaniu Słońca z powodu Światowego Dnia Jogi! Nie ma bowiem lepszego momentu by zacząć swoją przygodę z jogą właśnie i nie ma lepszego sposobu na uczczenie tego dnia! Jeśli masz jakieś pytania, zapraszam do kontaktu.

 

 

*Zdjęcie wyróżniające pochodzi z Pinterest



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *