Zaplanuj swój cel

Zaplanuj swój cel

Temat osiągania celów pojawia się w moim życiu dość regularnie. Za każdym razem kiedy tworzy się w mojej głowie kolejny pomysł, nowa myśl czy odwrotnie, uczucie stagnacji i bezsensu sytuacji zadaję sobie pytanie:

Jaki jest mój cel?
Co chcę osiągnąć?

Szukam konkretnej i szczerej odpowiedzi, bo tylko uświadomienie sobie swoich własnych zamiarów (celów) może zapobiec “kręceniu się w kółko” lub marnowaniu czasu na zbędne działania. 

Jeśli mam już skonkretyzowany cel, robię plan jak go osiągnąć. Eliminuję działania i zdarzenia, które nic nie wnoszą do mojego życia. Jestem konkretna i planowanie wychodzi mi dość sprawnie, ale przyznaję, że zajęło mi trochę czasu, by się tego nauczyć. Pomocne okazały się badania panów Masicampo  i  Baumeister, którzy w artykule Consider It Done! Plan Making Can Eliminate the Cognitive Effects of Unfulfilled Goals zawarli wyniki swojej pracy dotyczące planowania własnie.

Podzielili oni swoich studentów na 3 grupy:
I. Grupa Stawiania Celów
II.  Grupa Planowania Działań prowadzących do tych celów
III. Grupa Kontrolna

Cel: zdrowy styl życia

Grupa I miała za zadanie wypisanie zdrowych i niezdrowych nawyków jakich dopuszczali się w ciągu ostatnich dwóch tygodni
Grupa II  natomiast układała dwutygodniowy plan zachowań, które przybliżają do celu – zdrowego stylu życia.
Grupa III opisywała ogólne cele, do których dążą studenci.

Na koniec badania studenci mieli uzupełnić tekst brakującymi słowami. Okazało się, że najwięcej słów związanych ze zdrowym stylem życia podali studenci z grupy I. Jednak po dokładnej analizie badań okazało się, że studenci z grupy planowania mimo, iż stworzyli dużo mniej słów byli bliżej osiągnięcia tego celu. 

Co wykazali autorzy?
Planowanie może ograniczać dostępność środków do osiągania celu, jednak osoby wykonujące konkretny plan mają większą szansę na osiągnięcie swojego celu. 

(całość artykułu możecie przeczytać w linku pod postem).

A teraz konkretnie. Załóżmy, że Twoim celem jest prowadzenie zdrowego stylu życia. 

Jeśli zostaniesz tylko na etapie celu to z pewnością podasz co najmniej kilkanaście działań, które kojarzą ci się ze zdrowiem, i które w twojej opinii należy wykonać (np. unikanie słodyczy, regularne ćwiczenia, ruch na świeżym powietrzu, więcej warzyw w diecie, wysypianie się itd.). Pozostając na tym etapie wciąż będziesz mieć w głowie to co powinieneś zrobić, ale z realizacją może być ciężko. Zbyt dużo działań na raz może powodować frustrację i zniechęcenie. I mimo twojej świadomości i wiedzy, cel może nie zostać osiągnięty. 

A teraz zrób rozsądny plan.
Cel: zdrowy styl życia. 
Pomyśl, jakie kroki Tu i Teraz możesz podjąć, by zbliżyć się do celu.
np. 
1. Przestać słodzić kawę czy herbatę
2. Wygospodarować godzinę w tygodniu na ćwiczenia (podaj konkretny dzień i rodzaj ćwiczeń np. w każdą sobotę rano będę ćwiczyć jogę)
3. Raz w tygodniu wybrać się na długi spacer z przyjaciółką (konkretny dzień – piątek wieczór).

Na początek wystarczy. Wyznaczasz małe, ale konkretne kroki (metoda Kaizen przy okazji 😉 ), które przybliżają cię do celu bardziej niż samo wyznaczenie celu. Z czasem możesz udoskonalić swój plan.

Wyznaczanie celu samo w sobie nie prowadzi do sukcesu. Dopiero dokładne jego zaplanowanie pomaga w tej drodze. Jeśli go sobie skrupulatnie rozpiszesz, rozłożysz na czynniki pierwsze, okaże się, że nawet jeśli nie wykorzystasz wszystkich możliwości, to ta zmniejszona ilość środków może okazać się wystarczająca, by osiągnąć to co zostało zaplanowane. 

W ten prosty sposób możesz zaplanować każdy cel: zmiana pracy, remont mieszkania, kształcenie, edukacja dzieci, zakupy itd. Każdy pomysł dobrze sobie rozpisz. 

Zaplanuj swój cel, bo wtedy planujesz swój sukces.

Consider It Done! Plan Making Can Eliminate the Cognitive Effects of Unfulfilled Goals



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *